Help! Ik heb huidhonger

huidhonger

Al in april dit jaar schreef Kim Grewer een artikel voor het Parool over huidhonger. Dit naar aanleiding van haar Tweet: ‘Ik realiseer me dat ik inmiddels bijna twee maanden geen ander mens heb aangeraakt en mis opeens heel erg het gevoel van een omhelzing.’ 

Inmiddels zijn we een halfjaar verder en zal dit gevoel voor vele van ons herkenbaar zijn. Positieve menselijke aanraking is een integraal onderdeel van menselijke interactie. Of het nu gaat om een omhelzing, een geruststellende hand op de schouder of een arm die door een andere is verbonden, fysiek contact is een groot deel van hoe we bezorgdheid tonen en kameraadschap opbouwen met vrienden en dierbaren.

Covid-19 verbiedt fysieke aanraking

Maar om de verspreiding van covid-19 te voorkomen, is fysieke aanraking onder vrienden en collega’s verboden terrein. Een knuffel, kus, aai, high-five of schouderklopje, alle vormen van aanraking zijn in strijd met de 1,50 meter regel.

Terwijl het juist voor mensen zo belangrijk is om aan te raken en aangeraakt te worden. Wanneer een kind wordt geboren, is dat de manier waarop ze een band met hun moeder krijgen – door middel van aanraking. Van te weinig huidcontact kunnen we letterlijk ziek worden, aanraking is een eerste levensbehoefte.

Wanneer lichamelijk contact beperkt wordt – of, in sommige gevallen, wordt geëlimineerd – kunnen mensen een aandoening ontwikkelen waarnaar we verwijzen als ‘huidhonger’. Huidhonger is geen nieuw begrip, op bol.com zijn er diverse boeken te koop over dit onderwerp die dateren van zowel voor- als tijdens corona. Pre-corona werd huidhonger vooral gelinkt met mensen die alleen leven of rouwen na liefdesverlies. Nu, tijdens corona ervaren velen het gemis van lichamelijk contact en aanraking.

Huidhonger is vergelijkbaar met bijvoorbeeld honger naar voedsel. Je wilt eten, maar dit kan / mag niet. Je psyche en lichaam wil iemand aanraken, maar je mag dit niet doen om de verspreiding van covid-19 tegen te gaan.

Gevolgen huidhonger

Huidhonger verhoogt stress, depressie en angst, wat een cascade van negatieve fysiologische effecten veroorzaakt. Het lichaam geeft het hormoon cortisol af als reactie op stress, waardoor de reactie van het lichaam op ‘vlucht of vechten’ wordt geactiveerd. Dit kan de hartslag, bloeddruk, ademhaling en spierspanning verhogen, en kan het spijsverteringsstelsel en het immuunsysteem onderdrukken, waardoor het risico op infectie toeneemt.

Daarnaast kunnen mensen die gestrest of depressief zijn – bijvoorbeeld door een gebrek aan aanraking, slaapproblemen ontwikkelen. Een langdurige periode zonder positieve fysieke aanraking kan zelfs leiden tot posttraumatische stressstoornis.

Alternatieven om de effecten van huidhonger te verlichten:

Hoewel het lastig is de voordelen van positieve menselijke aanraking te vervangen, zijn er een aantal alternatieven die de effecten van huidhonger helpen verlichten.

  • Probeer contact te maken met je eigen lijf, aai- of masseer jezelf. 
  • Boek een massage (als de massagesalons open zijn). Is dit niet het geval, zoek dan uit of je ergens in de buurt een massagestoel kunt gebruiken. *Woon je in Amsterdam, kijk dan eens bij Relax Lounge.
  • Knuffel je eigen- of andermans huisdier.
  • Koop een verzwaringsdeken, verzwaringsdekens staan erom bekend het gevoel van een knuffel / omhelzing na te bootsen.
  • Ga naar de kapper of laat je nagels doen.